Dag 2 in Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Kicki Janse - WaarBenJij.nu Dag 2 in Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Kicki Janse - WaarBenJij.nu

Dag 2 in Oslo

Blijf op de hoogte en volg Kicki

20 Oktober 2014 | Noorwegen, Oslo

Dag 2 - Oslo/Voksenkollen/Kastellet

Wat een dag! Ik weet niet hoe ik dit samenhangend moet navertellen maar ga het proberen!

Vanmorgen, na een snurkige nacht in een heerlijk bed, om 6:15 opgestaan om lekker te ontbijten.

Rond 7:45 liepen we, door de regen (grrr) naar het centraal station.
We zijn op metro/tram 1 gestapt van Jernbanetoget naar het stadsdeel Voksenkollen.
Onderweg keken we onze ogen uit! Vanuit het drukke stadscentrum reden we richting het 'echte Noorwegen'. Prachtige heuvels, bomen, het leek wel of we door de wolken reden!
Onze bestemming was de Voksentoppen skole, een school voor speciaal basisonderwijs.
Vanaf de metrohalte was het nog wel een eind de berg op!
Op sommige plekken lag er wat sneeuw in de berm, het was nog vrij donker toen we bij de school aankwamen.

Op de Voksentoppen skole werden we ontvangen door Marjolijn Pijnenburg, een Nederlandse Noorse, 'Rektor' van de school!
In een grote teamkamer met tafels en banken kregen we een uitgebreide presentatie over het (speciaal) onderwijs in Noorwegen.

De schooldag begint gezamenlijk voor alle leerkrachten om 8:45, even kijken wie er allemaal is. Om 9:00 gaat iedereen de klas in. Onze presentatie kon daarna beginnen!

Het is heel warm in de scholen, normaal is het er in oktober erg koud! Wij hebben mazzel want langzamerhand zien we het licht worden en breekt de lucht open! Het wordt zelfs een beetje zonnig!

Zodra een leerkracht de computer opstart krijgt hij of zij de site udir.no te zien, dit is een site met onderwijsnieuws, belangrijke informatie, formulieren, info over scholen en vernieuwingen vanuit de regering! Iedereen is dus tegelijkertijd op de hoogte van onderwijszaken. Hierdoor kan er ook korter en effectiever vergaderd worden.

Scholen hebben wel een bestuur(bestaande uit politici, ouders en leerkrachten), maar één per school, aangestuurd door de regering of bestuur van Oslo.
De regering heeft een curriculum opgesteld waaraan iedere school zich moet houden, hierin staan de onderwijsdoelen (basic skills) vermeld (vergelijkbaar met onze kerndoelen, alleen opgesteld per leerjaar en iets concreter).

Iedere leerling heeft in principe dezelfde doelen, alleen zo'n doel kan op verschillende niveaus behaald worden.
In Oslo wordt inclusief of passend onderwijs op de reguliere basisschool geboden. Wanneer een leerling in plaats van 'aangepast onderwijs' 'speciaal aangepast onderwijs nodig heeft, wordt er een onderzoek bij de schoolbegeleidingsdienst aangevraagd. Ook hier moet je je onderzoeksvraag ondersteunen met 'schriftelijk' bewijs. Wanneer de SBD bepaalt dat een kind speciaal onderwijs nodig heeft, geven ze een indicatie en is dit een wettelijke beslissing voor het schoolbestuur.
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt bij de leerkracht.
Bij een indicatie krijgt de school een bedrag extra, de school mag zelf beslissen hoe dat geld in te zetten.

Passend onderwijs wordt op de reguliere basisschool gegeven, maar er zijn uitzonderingen!
In Oslo zijn ongeveer 10 speciaal onderwijs scholen voor verschillende 'special needs' die het reguliere onderwijs niet genoeg kan bieden.
Er zijn scholen voor autisme, gehoorproblemen, leerproblemen (wanneer een kind een achterstand op alle vakgebieden heeft die niet meer in te halen is), spraak-/taalproblemen, meervoudige handicaps, zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK), en scholen in samenwerking met de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis.

We mogen niet rondkijken in de school zelf, de kinderen zijn niet ingesteld op vreemden. Iedere dag is voor de leerlingen voorbereid in een rooster, ze weten precies wat er gaat gebeuren!

Op de basisschool in Noorwegen gaan de kinderen van hun 6e tot 16e naar school, grade 1t/m 10. Op deze school werken ze met combinatiegroepen, aangezien er van iedere grade maar een paar kinderen naar deze school gaat.
Kinderen van 1 tot 6 gaan naar de crèche, waar ook special needs afdelingen zijn. Na 10 jaar gaan leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Er is maar één stroom waar iedereen naartoe gaat. Binnen het VO is wordt er wel speciaal onderwijs geboden, maar niet op aparte scholen.

Ieder kind kan hier functioneren in 5 niveaus (1=praktisch 5=abstract) en hierin op zijn of haar eigen niveau groeien!

Er worden nationale toetsen afgenomen (vergelijkbaar met onze CITO) maar er wordt duidelijk gecommuniceerd naar de leerlingen en ouders dat een ieder op eigen niveau werkt en dat dit een middel is om te kijken waar een leerling nog kan groeien!
Wel worden de resultaten gepubliceerd.
In principe worden scholen 'gecheckt' door het bestuur, maar ook is er een onderwijs inspectie die steekproefsgewijs controleert.

De school gaat uit om 14:00 en wanneer kinderen therapie o.i.d. Nodig hebben moet dit na schooltijd.

In de ochtend wordt er Noors, Engels en Wiskunde gegeven en in de middag zaakvakken en projecten. Op donderdagmiddag is er een vrijwillige huiswerk klas en op vrijdagmiddag is de onderbouw om 12:30 uit, de bovenbouw heeft dan een speciale gezamenlijke activiteit.

Ieder jaar wordt er gekeken of dit de goede plek voor dit schooljaar voor dit kind is. Het is niet de bedoeling dat leerlingen op het speciaal onderwijs blijven. Het is mogelijk dat een kind naar het regulier onderwijs gaat, met begeleiding vanuit het speciaal onderwijs.

De Vokstoppen skole noemt een beperking; 'extra aanpassingsbehoefte', een mooie term om mee te nemen naar Nederland! Evenals; we denken in mogelijkheden en niet in problemen!

Op deze school zitten 42 leerlingen en er is 26 man personeel beschikbaar! 1 rektor, 15 lerere, leerkrachten (voor 5 groepen), 6 therapeuten, 2 assistenten en een vakdocent.

Leerlingen zijn gewend elkaar te helpen en samen te werken.

In het Oosten van Oslo gaan veel allochtone kinderen naar school. zij kunnen ook eerder komen om extra Noors te oefenen. Leerkrachten die in dit gebied werken krijgen meer salaris.

Kinderen die van ver komen gaan of onder begeleiding met de metro, of met de taxi, gefinancierd door de overheid.

Er is niet alleen veel aandacht voor de behoeftes van leerlingen, maar ook van leerkrachten! Hierdoor blijft administratie soms liggen.
Een leerkracht heeft veel autonomie en mag zelf aanpak en rooster bepalen. Er wordt op school gegeten, de kleine pauze mag de leerkracht zelf indelen. In de grote pauze gymmen de kinderen.
Er zijn 7 leerkrachten buiten, de kleintjes mogen spelen en grade 5 t/m 8 mag uit twee activiteiten kiezen.

Onderwijstijd is 23,75 uur per week!

De school is enorm groot, iedere groep kan meerdere ruimtes gebruiken.

Zo... Wat een informatie! Je begrijpt, we zitten vol indrukken!
Na de informatiebijeenkomst was het tijd voor een wandeling! (Of strompeling :-s)
Gelukkig werd ik n stukje gebracht!
We hebben een prachtige wandeling gemaakt! De omgeving is zo anders dan hier! Heuvels, bomen, dorpjes, mooie kerkjes, huizen en gebouwen en een olympische ski-schans.
Na deze tocht hebben we de metro terug genomen naar het centraal station, daar snel een broodje gekocht en doorgesjeest richting het stadsdeel Kastellet voor een bezoek aan de Kastellet skole.

De Kastellet skole is een reguliere basisschool die in opspraak is geweest door de vernieuwende werkwijze. Gelukkig is de onrust nu voorbij en kunnen ze hun vooruitstrevende manier van werken doorzetten!

De directrice of rektor Torill Røeggen heette ons welkom, waarna we werden rondgeleid door 2 10e klassers. De leerlinge die het woord deed was 15 en sprak Engels alsof ze al jaren in Engeland woonde. Zij gaf aan dat haar 'potential' ontdekt is door school waardoor ze meer en sneller kon werken! Nu heeft ze haar Engelse doel bereikt en mag ze een ander vak doen.

Na deze rondleiding langs vele ruimtes (die allemaal met elkaar in verbinding staan, je loopt door klassen heen als je ergens naartoe wilde...) kregen we een presentatie van de rektor.

Een inspirerend verhaal vol idealen en goede ideeën!

Deze school heeft 670 leerlingen en 50 leerkrachten. Iedere leerkracht heeft een eigen kantoor en de klassen en ruimtes worden door iedereen gebruikt! Je gebruikt wat je nodig hebt; keuken, lab, klaslokaal, bibliotheek etc.

De doelen en resultaten worden steeds belangrijker en men liep aan tegen het feit dat school voor sommigen saai werd.

Motivatie is HET sleutelwoord van deze school, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

Om dit te bevorderen is er iedere woensdag een workshop dag. Leerkrachten mogen kiezen wat voor workshop ze geven en zo hun talenten benutten, mits ze in het curriculum doelen vinden die ze daaraan kunnen verbinden! Passie en doelen gecombineerd zorgt voor goede resultaten! Leerlingen mogen vervolgens kiezen welke workshop zij willen doen en volgen deze 4 weken lang 4 uur op woensdag. Doordat ze zelf kiezen kan iedereen een succeservaring beleven! Soms wordt de kennis van leerlingen ook ingezet door een deel van de workshop te geven.
Deze workshopdag wordt 'little saturday' genoemd.
Opvallend is dat niet iedereen hetzelfde hoeft te leren!

In grade 4/5/6/7 kiezen leerlingen een stroming, techniek/natuur of talen/cultuur. Dit geeft ze de mogelijkheid zich, naast de basisvaardigheden die iedereen moet leren, extra te ontwikkelen. In grade 8 maken ze een keuze voor 3 jaar.

De leerlingen raken gemotiveerd en leren omgaan met het maken van keuzes.

Samenwerken is hier erg belangrijk, de vraag achter alles is; "wat voor mensen wil je afleveren aan de maatschappij?"

Op de Kastellet skole hebben ze een speciale special needs afdeling voor de kinderen die niet genoeg hebben aan het speciaal onderwijs in eigen klas. Dit heet de rainbow afdeling.
Vaak werken de reguliere klassen met deze klassen samen en helpen ze deze kinderen (bijvoorbeeld met projecten).

Deze school werkt, net als wij, met groepsplannen maar dan versie 2.0

Er zijn binnen klassen 3 levels (komt aardig overeen met onze 3deling).
per week zitten de kinderen 6 uur met een homogene groep, de groepen zijn niet zozeer ingedeeld op niveau, naar op de leerwijze;
1-special needs, onzekere kinderen en kinderen die onderpresteren. (2 leerkrachten)
2-redelijk zelfstandig, korte uitleg.
3-erg zelfstandig, meer uitdaging.

Bij grade 1 tot 8 kiest de leerkracht het level, na het invullen van een observatielijst en in overleg met leerling en ouders. Vanaf grade 8 kiest het kind zelf.

Ook het huiswerk is ingedeeld in 3 moeilijkheidsgraden. Er wordt goed uitgelegd welke beoordeling een kind kan verwachten bij welk niveau, zodat niemand voor verrassingen komt te staan!

Als de kinderen met alle niveaus bij elkaar zitten de overige uren wordt er gewerkt met stations, denk aan tafelgroepjes. De leerlingen kunnen werken met leerlingen die dezelfde manier van werken hebben. Aan één van de groepjes wordt instructie gegeven door de leerkracht.

Belangrijk is dat kinderen en ouders zelf bewust en verantwoordelijk gemaakt worden voor hun leerproces!

De school heeft een intranet waarop ouders, leerlingen en leerkrachten kunnen inloggen. Op deze site staan o.a. de vorderingen en rapporten, de doelen en de groepsplannen.

Alle doelen en niveaus worden vastgelegd in 4 tot 6 groepsplannen per jaar. Per vak worden de doelen verwerkt op 3 niveaus (vrij algemeen). N.a.v. de doelen worden per week de lesdoelen, de les inhoud en de aanpak op 3 niveaus beschreven.
Wie in welke groep zit wordt elke maand genoteerd en geëvalueerd. Als een kind groeit wordt hij of zij verplaatst. Deze indeling staat niet online!

Leerlingen krijgen van tevoren de groepsplannen en lesdoelen te zien en mogen meebepalen in welke groep ze terecht komen.

Deze plannen zijn veel werk geweest, maar nu ze er eenmaal zijn, kunnen de leerkrachten ze ieder jaar hergebruiken!
Alles is digitaal en ook in te zien door ouders zodat zij bij het leerproces kunnen ondersteunen.

Ouders hadden in het begin veel weerstand, maar na veel uitleg en begeleiding wordt het nut ingezien van het werken in levels en de verantwoordelijkheid genomen om 1x per week in te loggen op het intranet.

Het motto 'ouders hebben altijd gelijk, en zo niet, kunnen ze daar beter zelf achter komen' is hier belangrijk. Dit betekent dat ouders veel invloed, maar ook veel verantwoordelijkheid hebben!

Leuk weetje; in het kader van iedereen is een winnaar:
De 3 verschillende levels heten steen, papier, schaar :-)

De opbrengst van deze manier van werken: bewustere leerlingen en hogere resultaten!

Kortom een inspirerende middag!!!

We hebben een leuke groep met veel kennis! Leuk om met elkaar te delen! Veel inspiratie op gedaan!

Na alle activiteiten hebben we even uitgerust in het hotel en daarna lekker gegeten! We hebben op de terugweg een supermarkt gevonden waar de pringles 3 in plaats van 5 euro zijn, dus dat is mooi :-)

Nu lekker slapen en morgen om 6:00 het wekkertje!! Been omhoog, paracetamol erin, beetje Spa blauw uit de kraan drinken ;-) en Zzzzzzzz